Vařené versus Raw

18.09.2014 09:16

V posledních letech se Vitariánství neboli Raw food stalo velmi populární. Jak většina z vás ví, jde o konzumaci tepelně neupravené stravy (do  40'C), která má i různé "podkategorie", jako frutariánství. Poslední dobou jakoby určitý okruh společnosti říkal: kdo není na raw, tak není in! Tento článek není ani proti raw ani pro raw, jen se s ním dělím o mé pozorování a zkušenosti.

Kdysi jsem svůj hlubinný poznávací vrt do stravy začala makrobiotikou. Hodně mi pomohla, naučila a často z ní čerpám doteď. Je logické a přirozené, že pokud mistr už není přítomen, učni se upnou na pravidla a zásady učení a to se postupně stává dogmatem, jak to bylo v historii nespočetněkrát s duchovními mistry a jejich učením. O čem to tu mluvím? Výživové směry jakoby měly mnohé společné s vyznáním náboženským. Jedni vyznávají tento směr, druzí zase opačný a často se zarytě přou o svou pravdu.

Před pár lety jsem ve stejnou dobu poznala dvě ženy, obě jedly pouze syrovou stravu. Jedna z nich pouze ovoce. Obě byly velmi  zdravé, alespoň na fyzické úrovni. Samozřejmě jsem začala být hodně zvědavá a začala jíst výhradně syrové. Hned od počátku a až do konce jsem měla enormní pocity hladu a časem se to vyvinulo v jakousi slabost, kdy mi nebylo vůbec dobře. Snažila jsem se studovat co nejvýce materiálů o syrové stravě, ale většina informací byla, z dnešního pohledu, hodně zjednodušená a neúplná. Po nějaké době jsem to ukončila a vrátila se ke své předchozí stravě. Od té doby jsem potkala mnoho lidí a příběhů a moje poznatky a chápání se trošku rozšířily. Výsledkem je jistota, že univerzální pravda Co je pro tebe dobré jíst, není.

V mém příběhu hrálo podstatnou roli moje chronicky slabé trávení, které jsem zdědila geneticky a součástí toho je má slabá slezina. Při slabé slezině je důležité jíst vše vařené. To potvrzují systémy jako čínská medicína či ajurvéda. Homeopatie také typologicky uvádí inklinaci k určitému typu stravy. Velkým problémem na syrové stravě také může být nedostatečné kousání, což je ale problémem nás všech. To my prostě v dnešním spěchu neděláme. Nebo žvýkáte každé sousto alespoň 30x? Na druhou stranu, konzumace syrového, hlavně různých štáv a ovoce má úžasné očistující účinky na organismus a také  dodává množství energie a vitámínů (pokud je vaše tělo schopno vstřebat). Takže mé opakující se doporučení  je: Poslouchejte svoje tělo! Já vím, že to může být zavádějící a existují zde různé pasti, takže aby jste ho slyšeli dostatečně, nejdříve je potřeba se pročistit. Na závěr ještě  jeden poznatek. Lidé, kteří jsou 100% raw, došli k tomuto stavu postupně, poslouchali  co jim dělá dobře a tak vysazovali tohle a támhleto a nakonec jedí třeba jen zeleninu nebo ovoce, ale tento proces trval, často i roky.

Takže jezte sezoně, místně, alkalicky a poslouchejte vnitřními oušky.

 

—————

Zpět


Kategorie


Kontakt

Kateřina Harapesová

Praha 8

prosím použijte jako první kontakt email